PUBLISH NOVEL ?

Menjawap kepada soalan - soalan kamooo semua, Soul Mate tetap akan di habiskan di Blog, kerana saya tak pernah terfikir untuk hantar manuskrip saya ke mana mana publisher, KENAPA? bukan tak berminat, tapi sebab saya rasa saya masih baru dalam bidang ini, banyak perkara yang saya perlu belajar lagi, so rasa tak layak kot? dan tak berani kot? tapi kalau ada yang berminat mungkin saya boleh mencuba, cuma harapan tu tak tinggi la sangat. ikutkan hati mula mula memang saya menulis novel ni untuk di terbitkan, kerana minat untuk menjadi penulis sangatlah menebal, tapi lama kelamaan saya sedar, saya perlu belajar lebih lagi. mungkin kalau ada rezeki ia tetap menjadi rezeki saya. so, sokonglah la saya, semoga impian saya tercapai, dan kamo kamoo semua terhibur dengan karya saya...

MeH La JoiN..

Tuesday, August 7, 2012

Soul Mate 54

suasana di ruang tamu itu sedikit kekok, tengku farid dari tadi seakan tidak senang duduk, Fasha dan mamanya kelihatan seperti cacing kepanasan, ikutkan hati mahu saja fasha keluar dari situasi itu, isteri tengku Farid pula berbisik bisik sesama suaminya. Dari tadi kedatangan 2 lelaki asing buat mereka in membuatkan mereka kelu untuk berkata, apetah lagi aleyssa juga hanya duduk membisu, mahu tidak mahu sebagai tuan rumah, tengku farid perlu memulakan bicara, supaya tidak tampak biadap dihadapan tetamu mereka,

                ‘’ ermmm.. ‘’ maafkan kami sekeluarga, kedatangan anda berdua secara tiba tiba amat memeranjatkan kami, kami langsung tidak dapat menyediakan apa yang patut, jadi… saya minta maaf bagi pihak keluarga kami, ‘’ bicara Tengku  Farid masih kekok lagu bunyinya.
                ‘’ bukan begitu tuan, saya yang harus minta maaf kerana datang mengejut begini, ‘’
                ‘’ er.. tak perlu bertuan tuan dengan saya, panggil saja saya Farid ‘’ potong Tengku Farid cuba merendah diri.
                ‘’ errr,, kalau begitu panggil saya abang Karim saja, lebih sesuai, dan.. mesra. ‘’ ujar Pak Karim sambil terseyum lega, lega kerana mereka di layan dengan baik, sudahlah kedatangan mereka tidak dijemput, malahan kedatangan mereka juga bukan mengikut adat yang sempurna, hanya kerana mengikutkan permintaan lelaki angau di sebelahnya ini, setelah dia dirayu berkali kali.
                ‘’ baiklah bang Karim, sebenarnya apa tujuan abang datang hari ini? Saya kira dari percakapan Dania tadi agak serius, betul ke  apa yang dia beritahu saya tu? ‘’ Soal Tengku Farid tanpa berselindung lagi,
                ‘’ hurmmm, sekali lagi saya minta maaf sangat kerana kedatangan kami jauh melencong dari adat yang sempurna, maklumlah budak ni nak cepat katanya, dia dah tak sanggup menunggu lagi. ‘’ ujar pak karim sambil melirik kepada tuan punya badan yang hanya mampu tertunduk bisu, malu mungkin diperkatakan sebegitu di hadapan keluarga gadis pilihannya, FAsha yang dari tadi hanya mendengar perbualan mereka hanya mencebik bibir, dia menyampah dengan semua yang berlaku mengenai aleyssa dania. Dengan tidak semena mena dia mengomel sendiri. ‘’ entah entah dah bunting dulu, tu pasal nak cepat, ‘’ namun ngomelannya dapat di dengari semua orang di situ, dengan pantas Datin Marina mencubit peha anak gadisnya dek kelancangan mulutnya berbicara, mendengar kata kata sinis itu membuatkan aleyssa terpempan. Tidak sangka perkataan itu akan keluar dari mulut Fasha, sampai begitu sekali tanggapan Fasha terhadap dirinya, begitu  mudah sekali dia mengeluarkan kata kata begitu terhadap dirinya, air mata mula merembese keluar.
                ‘’ ermm.. maafkan anak saya. ‘’ ujar Tengku Farid serba salah, namun di fikirannya juga berlegar legar beribu Soalan. Pak karim hanya mampu mengeluh lemah, sambil menggelengkan gelengkan kepalanya. Dalam hatinya saat ini cukup menyesal kerana mengikutkan saja kehendak lee, bukan dia tidak tahu semua perkara itu, tapi kedatangan mereka begini sememangnya bakal menimbulkan tanggapan negative untuk semua orang, yang menjadi mangsa adalah gadis yang tidak bersalah itu.
                ‘’ maafkan saya, semua salah saya, saya yang minta pak karim datang hari ini memandangkan saya memang tidak mempunyai saudara lain di dunia, nenek saya terpaksa balik ke Taiwan atas urusan keluarga, dia sedang mempersiapkan apa yang patut. Jadi saya hanya ada pak karim sahaja, saya juga minta maaf kerana datang dengan cara begini, saya mungkin tidak faham dengan adat melayu, tapi apa yang penting sekarang ini adalah niat saya untuk memperisterikan Aleyssa Dania secepat yang mungkin, bukan kerana sebab seperti yang anak pak cik katakan itu, jauh sekali ALeyssa merupakan gadis paling baik dan sempurna yang pernah saya temui, semua ni sebab saya, sebab saya nak melindunginya dari semua perkara. Pak cik pun tahu mengapa. Saya rasa saya orang yang mampu untuk melindunginya saat ini. Jadi saya mohon pak cik restuilah kami, kerana saya tahu  Aleyssa hanya ada pak cik sekeluarga. ‘’ mendengarkan penjelasan panjang lebar dan tegas dari lelaki itu Tengku Farid mengeluh lega, namun masih ada kekusutan di wajahnya,
                Tengku Farid masih berkira kira untuk berkata-kata, dia tidak mampu untuk memberi kata putus, kerana perkara ini bukan mengenai anak kandungnya, walaupun aleyssa sudah di anggap seperti anaknya, tetapi itu tidak cukup untuk member lessen untuk dia memberikan kata putus mengenai perkara ini, yang datang ini bukan lah dari golongan keluarga yang dikenalinya, walaupun dia tahu lelaki itu merupakan pewaris empayar besar dari Taiwan, dan yang lebih penting lagi dia bukan melayu. Tengku farid berjalan menghampiri dania yang berdiri di sebalik tiang tidak jauh dari ruang tamu. Air matanya masih mengalir.
                ‘’ Dania, pak cik nak tahu jawapan kamu, sungguh pak cik tak tahu nak cakap apa, pak cik tak de hak untuk menentukan kehidupan kamu, kalau baik buat kamu, baiklah buat pak cik, pak cik akan sokong setiap keputusan yang kamu buat. Pak ciklah merupakan orang pertama yang akan gembira dengan kegembiraan kamu. ‘’ ujar tengku farid penuh emosi. Saat ini dia melihat dania sebagai anaknya sendiri. Melihatkan Tengku farid menitiskan air mata aleyssa semakin sebak, air matanya semakin deras mengalir.
                ‘’ kalau ini jodoh saya, saya terima pak cik, tapi saya minta doa dan restu dari pak cik, ‘’ ujar aleyssa sebak kemudian di peluk erat oleh lelaki yang bergelar bapa saudaranya, baru kali ini dia merasa kasih sayang seorang bapa. Entah mengapa ada sendu di hatinya. ‘’ kalau begitu pak cik terima lamaran mereka ‘’ ujar lelaki itu sambil tersenyum bahagia, jarinya menyeka air mata yang mengalir di pipi gadis itu, Fasha yang memerhatikan adegan itu merasa sakit hati dengan perhatian yang diberikan. Dia sakit hati.
                Tengku Farid kembali ke tempat duduknya. Dia tersenyum sambil menyeka sisa sisa air mata yang ada, walaupun masih ada sebak di dadanya, dia perlu meneruskan majlis hari ni, walaupun tidak seperti majlis merisik biasa namun dia berharap dia dapat menjalankan dengan sebaik mungkin. Hanya itu yang mampu dia lakukan untuk gadis yang sudah banyak menderita sepanjang hidupnya.
                ‘’ nampaknya tuan punya badan sudah pun memberi kata putus, ‘’ ujar tengku farid girang, sambil matanya melirik ke arah lelaki itu yang tampak terkejut riaksinya selepas mendegarkan jawapannya, ada senyuman di bibir lelaki itu, jika tadi wajahnya tegang kini kelihatan lebih lega dan sedikit ceria terpancar dari wajahnya, nyata sekali lelaki itu datang tanpa berbincang dengan Dania terlebih dahulu, namun dia terfikir apa yang membuatkan dania menerima lamaran ini, atau ada cerita di sebaliknya yang mungkin dia tidak tahu.
                ‘’ kalau begitu kita bincang terus tarikhnya, bila kita nak langsungkan majlisnya? ‘’ tanya Tengku Farid lagi,  kali ini lebih santai, sambil mencapai cawan kopi yang terhidang sejak dari taid lagi,
                ‘’ tarikhnya hujung minggu ni . ‘’ jawab Pak Karim bagi pihak lelaki.
Dengan tidak semena mena, kopi yang di hirup tidak mengalir ke anak tekak, malahan semuanya tersembur membuatkan meja di hadapannya basah dek semburan kopi.
                ‘’ maaf, ini permintaan pihak lelaki, semua perkara telah di tetapkan. ‘’ ujar pak karim lagi, kali ini rasa bersalah semakin bersarang di hati, saat ini mahu saja di tempeleng muka lelaki yang berada di sebelahnya ini. Semuanya kehendak lelaki ini, hampir  semua perkara yang ingin di lakukan tidak masuk akal dan mungkin tidak dapat diterima dalam masyarakat melayu kini, namun apakan daya, dia lemah dengan pujukan budak lelaki yang di bela hampir 10 tahun, yang telahpun dianggap seperti anaknya sendiri.
                ‘’ hujung minggu ni 3 hari saja lagi? ‘’ soal Tengku farid terkejut. Datin marina juga kelihatan terperanjat, apetah lagi aleyssa yang masih berada di belakang tabir. Dia juga tidak mampu memproses semua yang berlaku hari ini, semuanya pantas dan confuse,,, otaknya tidak dapat berfungsi dengan baik agaknya.
                ‘’ tapi sempat ke berurusan dengan pejabat agama, tukar agama bagai? ‘’ soal Tengku FArid sedikit gusar. ‘’ kamu perlu tahu semua tu.’’ Ujarnya lagi sambil melirik ke arah lee.
                ‘’ perkara tu Farid jangan risau, Muhammad Adam ni sudah 3 bulan bersaudara dengan kita. ‘’ jelas pak karim tersenyum sambil menepuk nepuk bahu lelaki itu tanda bangga terhadapnya, lee hanya tersenyum kelat, aleyssa yang mendengar pengakuan pak karim itu amat terkejut. Dia mula teringat beberapa kejadian sebelum ini yang sedikit aneh namun dia tidak pernah berfikir panjang mengenainya.
                Sedang mereka berjalan jalan di sekitar shoping complex ternama di situ aleyssa ternampak kedai aksesori tudung yang menarik perhatiannya, namun melihatkan lee yang asyik memerhatikan jam tangannya membuatkan dia sedikit pelik, lelaki itu kelihatan resah, seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan dirinya,
                ‘’ awak kenapa? Macam resah je? ‘’
                ‘’ ermmm.. tak de,, pape ‘’ jawab lee pendek , matanya masih melirik ke arah jam tangannya.
                ‘’ awak ada janji dengan orang lain? ‘’ aleyssa tidak puas hati dengan jawapan lelaki itu, dia tampak resah.
                ‘’ tak lah, ‘’ jawap lee pantas, sedikit tegang. Aleyssa mula membulatkan matanya.
                ‘’ betul ni? ‘’ soalnya lagi. ‘’ kalau macam tu kita ke kedai tu kejap pas tu baru kita makan, saya tak makan tengah hari lagi lepas habis kelas tadi’’ ngomel aleyssa manja.
                ‘’ errr.. leyssa.. waktu solat dah nak habis kan? Awak tak solat ker? ‘’ soal lee tiba tiba, dia kelihatan resah, dahinya berkerut. Soalan itu membuatkan aleyssa terdiam sejenak, pipinya mula memerah, ‘’ apa aku nak jawap ni, tak kan aku nak cakap aku tak boleh sembahyang ‘’ ujar gadis itu dalam hati. Dia kini mencari idea untuk menerangkan kepada lelaki itu yang kelihatan menunggu jawapan darinya.
                ‘’ ermmm,,, saya cuti hari ini. ‘’ jawap leyssa spontan. Mukanya merah membahang, malu apabila memperkatakan masalah kewanitaan di hadapan lelaki itu. Lee sedikit terperanjat dengan penjelasan aleyssa, dia mula tersedar yang gadis itu kurang senang dengan soalannya.
                ‘’ leyssa, saya ke tandas sebentar, awak tunggu saja saya di kedai itu. ‘’ ujar lee sambil mengarah jarinya ke kedai aksesori yang ingin di kunjungi aleyssa tadi,
                ‘’ okey. ‘’ jawab gadis itu pendek sambil memerhatikan langkah laju lelaki itu. Tanpa berfikir panjang dia ke kedai tersebut, lebih kurang 15 kemudian baru lelaki itu muncul dengan wajah yang segar, namun agak kebasahan sedikit pakaiannya.
Bukan kejadian itu sahaja, sewaktu bersama lelaki itu jika masuk waktu solat jika dia ke ruangan solat wanita lee selalu menghantarnya berhampiran ruangan tersebut, dan apabila dia selesai lee juga berada di situ dan pakaiannya juga kelihatan sedikit kebasahan, bukti jelas pada rambutnya yang sedikit basah.
Paling jelas adalah sehari sebelum kemalangan, memang dia sedang ‘ cuti ‘ waktu itu, seharian dia bersama lelaki itu, dan apabila masukknya waktu solat dia selalu akan meminta diri untuk ke tandas, yang hairannya waktu yang diambil agak lama untuk aktiviti yang berlaku di tandas. Tidak pernah pula dia terfikir yang lelaki itu pergi untuk solat, langsung dia tidak terfikir perkara itu berlaku, aleyssa mengeluh lemah, jauh di sudut hatinya dia lega, dia mula menapak ke depan, menonjolkan dirinya, kali ini dia melihat jelas lelaki yang sedang duduk di kerusi di ruang tamu bersama bapa saudaranya itu, dia sedang  menghirup minuman yang disediakan. Matanya terpaku pada sepasang mata yang sedang memerhatikan tingkah lakunya. Dan dengan tidak semena mena dia mngenyit mata nakal ke arah gadis itu dan membuatkan aleyssa membulatkan matanya melihat kelakuan lelaki itu yang dianggap berani. Dia kembali menyorok di belakang tiang. Dadanya berdebar kencang.  Satu perasaan yang tidak dapat digambarkan kini di rasai di sudut hatinya. Dalam duka ada riangnya. Namun semua yang berlaku ini dia mahu terima dengan redha dan berserah sepenuhnya kepada takdir yang maha kuasa, jauh di sudut hatinya dia berdoa agar semuanya berjalan dengan baik.

*********************************************************************
Lee menghantar satu mesej kepada aleyssa yang dia bakal menjemputnya malam nanti. Ada satu perkara yang oerlu di selesaikan malam ini juga, dan dia perlukan bantuan gadis itu, mala mini merupakan malam penyelesaian bagi masalah yang mereka hadapi, dia sangat berharap agar mala mini semua perkara dapat di selesaikan dengan baik,apa yang lebih penting ialah maruah Celina tidak akan tercemar, dia masih merasa bertanggungjawab atas semua perkara yang berlaku terhadap gadis itu.

Sebuah kereta mewah sudah pun menunggu di depan villa Tengku Farid, aleyssa keluar dengan berhati hati. Sangkanya lelaki itu menunggunya di dalam kereta apabila di buka pintu tersebut pak karim hanya tersenyum riang.
                ‘’ hai gadis yang cantik, semakin dewasa kamu semakin cantik, tadi pak cik tak dapat lihat dengan wajah kamu, patutla budak tu langsung tak dapat lupakan kamu. ‘’ ujar pak karim sambil mempelawan aleyssa masuk, walaupun sedikit kekok, dia buat buat selamber.
                ‘’ lee.. o maaf.. adam minta pak cik jemput kamu, kerana ada satu perkara yang perlu uruskan terlebih dahulu, jadi dia minta pak cik bawa kamu ke tempat tersebut. ‘’ ujar lelaki tua itu sambil mengarahkan pemandunya menuju ke destinasi.
Sepanjang perjalanan aleyssa banyak mendiamkan diri, Pak Karim seakan mengerti perasaan gadis yang sedang dilanda kebingungan itu, dia tidak mahu menambah lagi beban yang ada, mahu tidak mahu dia hanya melayan perasaan masing masing, sebelum gadis itu keluar dari kenderaan setelah sampai ke destinasinya, pak karim memanggilnya lembut.
                ‘’ Dania, pak cik harap kamu dapat terima dan jaga budak tu dengan baik, pak cik rasa kamu orang yang paling sesuai untuk dia. Pak cik doakan kamu bahagia nak. ‘’ ujar lelaki tua itu penuh emosi, mendengarkan permintaan lelaki itu aleyssa merasa ada satu semangat, atau lebih tepat lagi, kata kata tersebut ibarat kata kata semagat yang menguatkan lagi keyakinan terhadap keputusn yang telah di buat. ‘’ terima kasih pak cik ‘’ ujar dania sambil menghadiahkan senyuman buat lelaki tua itu, kereta bergerak perlahan meninggalkan hotel tersebut, dia perlu mencari ruangan yang menempatkan majlis yang bakal berlangsung beberapa minit saja lagi, kerana menurut pak karim tadi majlis ini merupakan majlis siding media yang bakal menerangkan keadaan sebenar yang berlaku. Kerana ini melibatkan syarikatnya dengan syarikat antarabangsa milik keluargaa lee. Dengan berbekalkan semangat yang ada aleyssa mula melangkah masuk ke ruangan ball room yang kebanyakannya telah di penuhi tetamu tetamu dan wartawan wartawan semua.
Apabila melangkah masuk dia melihat ada 3 orang yang dikenalinya berada di atas pentas sedang di asak dengan pelbagai soalan dari para wartawan, namun apabila dia mendengar namanya di sebut dan semua mata dan lensa kamera tertumpu kepadanya saat ini. Dan dapat dilihat dari atas pentas lee datang menyambutnya dan menarik tangannya untuk naik ke pentas bersama dengan adam dan Celina yang tampak sedikit sugul walaupun mengenakan pakaian yang sangat cantik. Dia hanya mampu tersenyum hambar.
                ‘’ kenalkan ini cik aleyssa Dania, bakal isteri saya tak kurang 2 hari saja lagi, semua penjelasan dan kekeliruan telah di buat. Seperti yang saya katakan tadi ini semua adalah masalah yan berkait rapat denga keluarga saya, pertunangan saya dan cik Celina sebelum ini hanya sekadar berkaitan dengan bisness semata, saya tidak mahu kehidupan 3 orang menjadi huru hara hanya di sebabkan perjanjian perniagaan yang dijalankan. Jadi saya harap selepas ini tiada lagi berita berita buruk yang tersebar mengenai kami. Tiada lagi berita berita tidak benar yang bakal menjatuhkan reputasi syarikat kami. ‘’ jelas lee panjang lebar dalam sesi temu bual malam ini. Adam mahupun Celina hanya duduk membisu.
‘’ cik Celina, betul ke anda bakal berkahwin dengan Encik Adam? ‘’ tanya seorang wartawan.
                ‘’ ya.  ‘’ jawab Celina pendek.
‘’ tapi bukankah tidak masuk akal semua perkara ni? ‘’ tanya wartawan itu lagi tidak puas dengan jawapan pendek dari gadis itu.
                ‘’ kami saling mencintai, sebelum ini kami tak dapat bersama kerana jodoh Celina di tetapkan oleh Madam, sedangkan madam tidak pernah tahu akan hubungan kami, tapi sekarang saya berterima kasih kepada Encik lee yang membetulkan semua keadaan seperti biasa, ‘’ jawab adam tiba tiba, dia mengelus perlahan tangan Celina disamping memberi sedikit semangat buat gadis itu mengharungi soalan soalan perit yang dihadapinya, bukan kehendak mereka kejadian berlaku seperti ini, namun semuanya perlu dilakukan bagi mengelak tercemarnya maruah keluarga masing-masing, apabila di cadangkan oleh lee cara ini pada mulanya mereka menolak, namun sebelum berita mereka tersebar meluas, mereka perlu bertindak lebih pantas, dan lee hadir menawarkan diri untuk membersihkan semua tuduhan yang bakal di hadapi oleh Celina. Sudah tentu masyarakat akan menyalahkan gadis itu jika berlaku sebarang perkara yang tidak diingini dalam hubungan mereka. Dengan cara ini juga dia dapat menjaga gadis yang sangat di sayanginya. Aleyssa hanya mampu berdiam diri di atas pentas yang dicemari cahaya cahaya lensa kamera yang dari tadi tidak henti henti berkelipan, saat ini matanya berpinar, dia tidak mampu berfikir.
                ‘’ cik aleyssa dania. ‘’ saat namanya di panggil salah seorang wartawan dia terpinga pinga, dia masih tidak dapat melihat dengan jelas akan pemanggil tersebut, matanya berkelip kelip menahan kemasukan cahaya. Apabila dia dapat melihat jelas seorang wartawan wanita yang berdiri sambil memandangnya seolah ingin bertanya sesuatu, dengan berhati hati dia menjawap. ‘’ ye saya? ‘’ mukanya agak cuak.
                ‘’ cik aleyssa, macam mana pulak tiba tiba cik aleyssa terlibat dalam semua ni? Dan mengapa bersetuju untuk bernikah dengan dengan pewaris utama Ting Ha Holding? Bagaimana perkenalan cik dengan tuan muda? ‘’ soalnya banyak. Aleyssa menarik nafas dalam, sungguh dia tidak tahu untuk menghadapi semua itu. Dia mula kalut, apa yang mahu di katakan adakah ini perlu menjawab yang lelaki itu merupakan cinta zaman sekolahnya, atau perlu kah dia menyatakan yang lelaki itu lah cinta pertamanya? Perlukan dia menjawab semuanya itu? Dia bingung. Saat kebingungan kian melanda, lee bangun sambil mengangkat tangannya ke arah semua wartawan,
                ‘’ maafkan saya, tujuan saya memanggil kalian semua adalah ingin menjelaskan perkara yang berkaitan saya dan cik Celina kerana perkara ini bakal melibatkan reputasi syarikat saya dan kehidupan gadis ini, perkara yang melibatkan cik Aleyssa merupakan perkara peribadi saya dan tidak perlu saya perkatakan di sini. Saya harap anda semua memahami. Sekiranya tiada lagi perkara berbangkit saya tamatkan saja sesi ini di sini. Terima kasih. Ujarnya tegas sambil membawa aleyssa turun dari pentas itu. Serentak dengan itu semua lensa kamera tertumpu kepada mereka. Ramai wartawan yang tidak berpuas hati dengan keadaan tersebut, namun lee pantas mengambil tindakan untuk tidak menjawap soalan selain mengenai perkara dia dan Celina, kerana hanya dengan itu dia dapat menjaga perasaan gadis itu dan menyelesaikan masalah yang berbangkit. Kini gempar lah satu asia yang perkhawinan mereka dibatalkan kerana mereka masing masing ada cinta lain. Seluruh akhbar memperkatakan mengenai mereka. Namun perkara ini mungkin hanya sementara kerana kedua dua pihak diletakkan sebagai pesalah. Tiada yang rugi antara dua, lainlah jika hal Celina terbongkar maka payahlah untuknya mengharungi kehidupan yang mendatang, kerana sudah pasti semua masyarakat akan bercakap mengenai dirinya dan menyalahkan gadis itu, itu lah yang paling di takuti lee. Sesungguhnya dia jatuh sayang  kepada gadis itu, tapi sayangnya hanya la sebagai hali keluarganya sendiri. Jadi sedikit sebanyak dia akan cuba untuk melindungi gadis itu. Hanya itu yang mampu diberikan.

3 comments:

baby mio said...

CEPAT UPDATE YA TQ.

Anonymous said...

Salam... Alhamdulillah..Another great N3... Your writing has always intrigue me.. Keep on writing!!

Anonymous said...

kenapa nama islam lee pon adam..adam n adam(lee) adakah orang yg berbeza??