PUBLISH NOVEL ?

Menjawap kepada soalan - soalan kamooo semua, Soul Mate tetap akan di habiskan di Blog, kerana saya tak pernah terfikir untuk hantar manuskrip saya ke mana mana publisher, KENAPA? bukan tak berminat, tapi sebab saya rasa saya masih baru dalam bidang ini, banyak perkara yang saya perlu belajar lagi, so rasa tak layak kot? dan tak berani kot? tapi kalau ada yang berminat mungkin saya boleh mencuba, cuma harapan tu tak tinggi la sangat. ikutkan hati mula mula memang saya menulis novel ni untuk di terbitkan, kerana minat untuk menjadi penulis sangatlah menebal, tapi lama kelamaan saya sedar, saya perlu belajar lebih lagi. mungkin kalau ada rezeki ia tetap menjadi rezeki saya. so, sokonglah la saya, semoga impian saya tercapai, dan kamo kamoo semua terhibur dengan karya saya...

MeH La JoiN..

Sunday, August 2, 2009

SATU- Di sini bermula

Kriiiiing!!!!! tepat jam 7.45pg Loceng utama bergema sakan di perkarangan Sekolah. Tampak ramai pelajar berpusu-pusu ke kelas masing2 ada di kalangan mereka yang berlari- lari mengalahkan budak tadika.. ade juga berjalan pantas menuju ke destinasi.. mungkin takut kalau-kalau cikgu telah menunggu di dalam kelas masing-masing. Persekitaran sekolah luar Bandar amat berbeza sekali dengan sekolah yang berada di Bandar.. suasana pagi yang nyaman maklumlah.. sekolah ini sgt unik kerana didirikan di sebelah kaki bukit. Udara yang bersih,masyarakat yang prihatin serta berbilang kaum dan yang paling penting ialah tiada istilah jammed untuk sampai ke sini, juga tiada bunyi hon bertalu-talu.
Di pagar pintu masuk utama..

Pengawas-pengawas bertugas menjalankan tanggungjawab mereka untuk merekod nama pelajar memang menjadi kebiasaan mereka lewat ke sekolah.
‘’ tunggu!!.. ‘’ satu arahan keras di berikan kepada pelajar yang satu ini.. Alif Haikal sangat bengang dengan pelajar nan satu ini..


‘’ minggu ni saja dah 3 kali kau lewat.. sesi persekolahan baru saja bermula dan kau pelajar baru di sini sudah pandai buat perangai‘’ keras suara alif menegurnya..

namun langsung tidak di ambil kisah oleh pelajar yang di tegur.. dia hanya tunduk.. diam tanpa mempamerkan sebarang riaksi. Sikap ini lah yang membuatkan alif semakin bengang. Panas hati dengan kelakuan pelajar di hadapannya itu..


‘’ Hisham kau tulis nama budak ni dan aku nak kau hantar kepada Pn. Nor jannah biar dia tau nasib dia hari ni’’ arah aliff dengan nada keras.

Matilah kau hari ni lee.. nape la kau slalu melakukan kesilapan.. dah la x pandai nak ambil hati si alif.. bisik Hisham yang hanya mengangguk mengiakan arahan tersebut hisham sememangnya tidak berani untuk mengingkari arahan dari alif yang merupakan bakal head prefect sekolah..

Pelajar tersebut lansung tidak memberikan sebarang reaksi tentang tindakan alif itu,, dia msih lagi memandang ke bawah.. ( penulis: mungkin dia tengok kasut dia yang agak kotor kot? ) kemudian berlalu begitu sahaja tanpa menghiraukan langsung 2 pengawas di depan nya. Padanya itu bukan la perkara yang penting. Dia perlu cepat sampai ke kelas. Kerana 2 minit saja lagi sesi pembelajaran pertama akan bermula.. walaupun dia selalu lewat ke sekolah.. tp seboleh2nya dia tidak mahu untuk ketinggalan dalam pelajarannya..

‘’Lee!!! Tunggu.. aku masih belum habis lagi dengan kau!’’ bentak alif sewaktu melihat lee berlalu meninggalkan mereka tanpa sebarang kata.. jauh sekali merayu supaya dia tidak dikenakan di merit.. berbeza sekali dengan pelajar lain yang lewat.. selalu akan merayu kepada nya supaya mereka berikan peluang kedua. Ketiga danseterusnya.. berbeza sekali dengan pelajar keturunan cina ini.. hampir setiap hari datang lewat ke sekolah. Namun.. untuk mendengar kata2 maaf maupun rayuan supaya di di berikan peluang amat mustahil sekali.


Tanpa mereka sedari perlakuan mereka di pintu pagar sekolah itu telah diperhatikan oleh seseorang..

Kelas 4cekal..

Lee melangkah malas menuju ke tempat duduk di bahagian belakang. Suasana hingar bingar dalam kelas itu langsung tidak di hiraukannya. Dia duduk lalu menyembam mukanya ke meja. Perkara biasa yang dia lakukan jika guru tiada dalam kelas. Pelajar-pelajar lain masing-masing seronok bercerita sesame mereka..terutama pelajar perempuan yang bergosip.. tentang artis pujaan mereka, kegilaan mereka sekarang ialah artis2 dan citer2 dari korea. Tidak kurang juga pelajar lelaki yang sibuk bersiul2 menggangu pelajar2 perempuan lain disamping bercerita tentang hot chik2 idaman mereka.

Tiba-tiba kelas yang macam tongkang pecah tadi menjadi diam macam malaikat lalu.. lee mengangkat kepalanya. Kelihatan cik. Nor jannah akan masuk ke kelas ini. Siapa yang kenal dengan Cik Nor Jannah Harun merangkap guru disiplin sekolah.. pelajar2 sgt gerun dengan guru nan sorang ini.. garangnya mengalahkan singa kelaparan. Mendengar nama pun bikin kecut perut pelajar.. semua org tahu apa yang akan berlaku jika terhidang pesalah di hadapannya.

4 cemerlang..


Sesi pembelajaran bermula dengan mata pelajaran bahasa melayu. Puan balqis khusyuk menyalin soalan2 di papan putih. Pelajar2 lain semuanya akur menyalin tugasan2 yang di berikan kecuali seseorang yang asyik mengelamun. Entah ape yang difikirkan. Dia lebih senang mengelamun dari memberikan perhatian kepada guru yang berada di depan.

‘’ Aleyssa Dania Abdullah!!! ‘’.
Tersentak dengan tengkingan puan Balqis, aleyssa terbangun dari khayalannya.
‘’ apa nak jadi dengan kamu aleyssa.. selalu berangan dalam kelas? Apa pula mimpi kamu hari ni? Nak jadi filmstar??’’ soalan yang terluah dari mulut Puan balqis itu membuahkan tawa dari setiap mulut manusia di dalam kelas itu.. aleyssa dapat rasakan perubahan di wajahnya.. macam pakai blusher lebih je..

dia menjeling farah teman baiknya disebelah, namun farah hanya tersenyum mengejek.. ‘’ padan muka ko.. sape suh ko berangan. Puas aku cuit.. langsung ko sedar ‘’bisik farah di selang dengan tawa.

‘’Saya nak awak berdiri sambil salin semua yang saya tulis di papan putih di depan ini.. sementara pelajar lain cuba dapatkan isi penting untuk soalan2 ni, nanti saya akan minta pendapat kamu semua.’’ Tegas puan balqis.

Aleyssa hanya mampu mengeluh sambil tangan nya lincah menyalin. Silap dia jugak berangan dalam kelas. Padan dengan muka aku sendiri.. keluhnya di salm hati.

4 cekal..

‘’Assalamulaikum dan selamat sejahtera kelas..” semua pelajar berdiri dan sambil menjawab ucapan salam darinya, mereka semua langsung tidak berani bersuara maupun bergerak walau seinci.

Hisham tau ape tujuan cik jannah datang ke kelas ini.. sangkanya ini mesti ade kaitan dengan senarai nama pesalah yang di berikan sebentar saja tadi. Nasib ko la lee.. sengaja cari pasal dengan alif tau la nasib ko lepas nih. Bisik hisham dalam hati sambil memandang ke arah lee yang langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi..


hmmmm.. x tau penerimaan permulaan ni macam ne.. harap korang suke,,

13 comments:

Princess said...

Like nery much..prmulaan yg baik..

klu mcm nih..bole la smbng lgi..kan..

Tajuk nye ape?? x tau la..hehehe

zarith natasha said...

wahh... dh ada novel...
intro yg sgt bgus...
best...
congrates lieza...

Lieza said...

THANKSSS VERY2 MUCHHH

Anonymous said...

salam..

nama watak cikgu garang tu ada kaitan dengan sapa2 ka??

hehehe... juz askin..

Lieza said...

hmmm.. to anonymous..

mungkin juge.. sory kalau mengganggu sensitiviti anda, cter ni ada kaitan dengan apa yang berlaku di dunia sebenar, cuma diolah sedikit aja. hope enjoy this karya. just nak kongsi cerita.disamping menguji penulisan sendiri. ok? well letak la nama leh kenal2?

SuHaNNaH said...

Tak Per.. Tapi saya terkejut juga awal2.. ehehe..

coz, saya knl seseorg yang bebetul sama dengan nick ni..

dia org sabah.. awak org mana yek?

Mrs. Kartika said...

u ask the comment, n my comment is sy pun terheran2 watak guru tu. siap nama penuh lg,dgn nama bapa lg, cerpen khayalan awak ni , sesuai utk budak2 sek menengah, n idea dia melambangkan jiwa anda, klu la sy kenal awak siapa, sy pun akan gunakan nama penuh awak supaya semua org tau siapa awak yg sebenarnya, kebetulan atau bukan, sy x suka cerpen yg menyentuh sensitiviti org lain, nampak mcm awak dah ambil kesempatan ... sorry ini je komen sy. Peace..

Lieza said...

to suhanna..

heehhehh saya asal terengganu, tinggal di pahang, dan belajar di shah alam.. hhihihi.. saya tak tau la nape name guru itu di jadikan satu isu.aleyssa [un diberi nama penuhkan? takut je nak gunakan nama-nama untuk watak lain pulak.. huhuhu. but, ape2 pun thankss sebab sudi baca ek? teruskan komen anda. sekurangnya dapat membantu saya lagi.

Lieza said...

to mrs. kartika.

sori kalau nama itu menyentuh sensitiviti anda. kebetulan atau tidak hanya orang yang kenal saya saja mungkin tahu. dan macam saya tulis kat profile saya tu,, jadikan cter saya sebagai hiburan semata2. kalau ia tidak menghiburkan mngkn ada sesuatu yg x cukup lagi memandangkan ini percubaan pertama saya. saya x blh nak puaskan hati semua pihak. but thankk for your comment. saya akan cuba buat lebih baik lagi.. okey?? kalu sudi teruskan membaca.

SuHaNNaH said...

its ok.. may be suatu kebetulan kot..

erm, coz may be ada berjuta2 org using same name.. but i got lil bit confused la..

:) but, truskan karya awak ni, i like to read.. :) go on pals

Lieza said...

nape su? ape yang su confiuskan? cuba bg tau skit?
kalau lieza leh terangkan lieza akan cube terangkan sebaiknya. mungkin ade yg x puas hati ngan karya ni lagi? bleh lieza betulkan di masa akan datang?

SuHaNNaH said...

ehehe.. nor jannah yg awak kenal ni org mane ek??

Lieza said...

penting sangat ke su nak tau? hihihi. sama sangat ke dengan org yg su kenal tu? heheheh