PUBLISH NOVEL ?

Menjawap kepada soalan - soalan kamooo semua, Soul Mate tetap akan di habiskan di Blog, kerana saya tak pernah terfikir untuk hantar manuskrip saya ke mana mana publisher, KENAPA? bukan tak berminat, tapi sebab saya rasa saya masih baru dalam bidang ini, banyak perkara yang saya perlu belajar lagi, so rasa tak layak kot? dan tak berani kot? tapi kalau ada yang berminat mungkin saya boleh mencuba, cuma harapan tu tak tinggi la sangat. ikutkan hati mula mula memang saya menulis novel ni untuk di terbitkan, kerana minat untuk menjadi penulis sangatlah menebal, tapi lama kelamaan saya sedar, saya perlu belajar lebih lagi. mungkin kalau ada rezeki ia tetap menjadi rezeki saya. so, sokonglah la saya, semoga impian saya tercapai, dan kamo kamoo semua terhibur dengan karya saya...

MeH La JoiN..

Monday, August 3, 2009

KerNa Dia...




Di rumah…



‘’ mak ucu.. oooo.. mak ucu… leyssa dah balik ni.. ‘’ laung aleyssa seperti biasa, puas di tegur oleh mak ucu nya namun dia langsung x ambil kisah..

‘’ Aleyssa.. bape kali mak ucu pesan.. x elok anak dara terjerit2.. cube la bagi salam.. kite ni kan orang islam kan ke molek? Kalu dengar dek orang.. nanti x de orang yang sudi nak buat kamu menantu. Padan muke kamu nanti’’ nasihat mak ucu.

‘’ ala mak ucu ni.. hari2 dah leyssa dengar mak ucu cakap macam tu.. leyssa x takut la kalu x de orang meminang.. biar la leyssa teman mak ucu je.. lagi pun rumah kita ni kan jauh dari rumah orang lain? Mane ade orang yang nak dengar?’’ jawab aleyssa bagi mempertahankan tindakan nya itu yang sememangnya salah. Bukan ape.. dia memang suke menyakat adik kesyangan arwab bapanya itu. Makin di tegah mak ucu makin di buat aleyssa.. aleyssa berasa sangat gembira apabila mak ucu memarahi atau meleteri dirinya.. dengan itu dia akan rasa di sanyangi dan fikirnya mak ucu terlalu mengambil berat akan sikap nya. Dia memang suke mendengar celoteh mak ciknya yang satu itu.

3 jam kemudian..

‘’ mak cu.. leyssa ke padang ye? ‘’ jerit leyssa dari depan rumah..sedangkan mak ucu nya di dapur hanya menggeleng. Apa la nak jadi dengan anak dara sorang ni.. langsung x makan nasihat. Omel mak ucu sendiri.

Seperti hari hari biasa waktu petang Aleyssa akan meronda2 kawasan kampong dengan basikal kesayangannya sambil membawa novel cinta kegemarannya. Novel itu samada yang di pinjam di library mahupun yang dihadiahkan oleh mak ucu. Kemana saja dia pergi buku yang satu itu tidak akan di tinggalkannya. Port yang paling dia suka adalah di bawah sepohon pokok dekat dengan gelanggang basketball. Disitulah dia selalu menghabiskan waktu petangnya dengan membaca novel cinta. ( penulis : sempat berangan lagi tu..) mungkin sebab telampau suka sangat membaca novel2 cinta maka sebab itu lah aleyssa memang kuat berangan.. tiada siapa yang tau ape yg di angankan gadis itu.

Di bawah pohon..

Aleyssa terkejut.. menenyeh-nenyeh mata nya berkali.. seakan tidak percaya apa yang dilihatnya saat ini.. dalam hati.. betul ke dia? Apa yang dia buat kat situ? Macam ne ni.. nak g tegur ke x? hmm….Saat itu aleyssa mula serba salah… memulas2 handle basikal nya seolah ia boleh berpusing.. ( memang x leh pusing pun..) hendak di tegur manusia itu dia merasa tersangat la malu. Kalau berpatah balik dia pula yang rugi.. cadangnya hendak menghabiskan bab terakhir novel yang di bacanya semalam. Hendak x hendak..

‘’ haii…’’ lembut sekali suara Aleyssa menegur manusia yang berada di bawah pokok kegemaran nya itu..Teguran aleyssa langsung x di endahkan lee. Dia masih merenung jauh melihat kanak2 yang asyik berkejaran bermain bola sepak di padang sebelah .

‘’ awak buat ape kat sini? Dah lama awak duduk kat sini? Best kan tempat nih? ‘’ aleyssa masih lagi mencuba untuk berbicara dengan lelaki itu. Terasa merah pipi nya kerana merasakan dirinya diibaratkan mcm pokok je berdiri di sebelah manusia itu, orang tanye elok2 dia buat pekak je… rungut leyssa dalam hati.


tiba-tiba bunyi lagu bertajuk ‘you’re my destiny ost dari drama witch yoo hee’ memecah kesunyian yang melanda mereka berdua. Aleyssa sangat sukekan lagu tu.. malahan bukan lagu itu sahaja.. apa saja lagu2 korea yang popular memang menjadi kegemarannya, ( khoya korea.. ekekeke )

lee tidak menunggu lama untuk menghentikan deringan nada itu..ALeyssa agak geram kerana dia nak dengar lagu tu. Tapi aleyssa tau yang lee sedang menjawab panggilan dari seseorang. Tapi hanya pemanggil saja yang berbicara. Lee memasukkan kembali hand phone ye ke dalam poket setelah hanya menjawab panggilan.. entah dari siapa. hanya jawapan '' hmmm.. '' saja yang didengari oleh aleyssa.

Tanpa mempedulikan aleyssa yang masih lagi menunggu jawapan dari soalan tadi lee bangun menuju ke bike yang disandar pada pokok dan berlalu meninggalkan aleyssa terpinga-pinga di bawah pohon.

Melihat kelibat lee yang semakin menjauh.. aleyssa mengeluh..‘’ malunya aku.. dia langsung x pandang aku.. aku cakap pun dia wat bodo je?? Menyesal aku berbuat baik.. dah la lepak kat port aku tanpa kebenaran? Senang2 datang.. senang2 jugak pergi macam tu saja.. entah betul x budak tu.’’ Rungut aleyssa sendiri..

dia terasa hati dengan tindakan lee. Marah meraja di dalam hatinya. Namun dia lupa apabila teringat akan novel yang berada di tangannya. Saat itu dia terus duduk di bawah pohon dan memulakan pembacaannya...

Itu lah aleyssa dengan membaca novel2 dia dapat menghilangkan segala duka mahupun masalah yang melanda hidupnya.. dengan novel la dia mampu untuk terseyum kembali apabila mengenangkan nasib dirinya.. dengan novel juga dia harap dapat membawa sinar bahagia dalam kehidupannya seharian.

3 comments:

zarith natasha said...

lgi2...
nk lg...
cpt smbung..
heee...

Princess said...

apew la ngan lee nih!! x puas hti la!!

sah2 x de perasaan..

cpt smbng tau..like very much this story..

aleyssa tuh memng kuat brangan cam sya la..hakhakhak..

Lieza said...

ye ke? memang ramai orang macam aleyssa dalam dunia realiti kita,, tp jgn terlalu ikutkan sangat watak aleyssa ye? realiti x sama dengan cerita tau? yang baik jadikan ikutan. yg buruk jdkan sempadan ye dik???