PUBLISH NOVEL ?

Menjawap kepada soalan - soalan kamooo semua, Soul Mate tetap akan di habiskan di Blog, kerana saya tak pernah terfikir untuk hantar manuskrip saya ke mana mana publisher, KENAPA? bukan tak berminat, tapi sebab saya rasa saya masih baru dalam bidang ini, banyak perkara yang saya perlu belajar lagi, so rasa tak layak kot? dan tak berani kot? tapi kalau ada yang berminat mungkin saya boleh mencuba, cuma harapan tu tak tinggi la sangat. ikutkan hati mula mula memang saya menulis novel ni untuk di terbitkan, kerana minat untuk menjadi penulis sangatlah menebal, tapi lama kelamaan saya sedar, saya perlu belajar lebih lagi. mungkin kalau ada rezeki ia tetap menjadi rezeki saya. so, sokonglah la saya, semoga impian saya tercapai, dan kamo kamoo semua terhibur dengan karya saya...

MeH La JoiN..

Wednesday, August 5, 2009

BAB 5 - KeLiRu..

‘’Leyssa.. kau join x perkhemahan bersepadu nanti..’’ soal farah tertunduk-tunduk dengan suara yang perlahan takut di dengari Teacher Wong yang sedang menulis formula- formula kimia di papan putih.

‘’ mungkin...’’ diam.. dan terus menulis…

‘’ ye la.. kau mesti la wajib pergi..kau kan suke aktiviti lasak’’ jawab farah.

‘’ kau bawak baju berapa pasang? ‘’ soal farah lagi.

‘’ tak tau..’’ balas aleyssa

‘’ kita pergi naik bus kan? ‘’

‘’mungkin’’

‘’ kau rase kali ni semua pelajar terlibat ke?’’

‘’ tak tahu..’’

‘’ eiii.. kau ni kenape.. dari tadi aku tanye asyik jawab mungkin.. tak tahu.. ‘’ sergah farah agak memeranjatkan aleyssa,, malahan bukan aleyssa je.. semua mata sedang mereka berdua..termasuk la mata sepet teacher kimia nya itu..

‘’ maaf teacher.. x sengaja..’’ farah tersengih sambil mengangkat tangan seolah olah memohon ampun dari permaisurinya..
Teacher wong menjeling tajam ke arah mereka berdua sebagai amaran supaya tidak melakukan nya lagi. Farah mengeluh kecil sambil pen di tangannya ligat menari di atas buku notanya.


‘’ leyssa…’’


‘’ ape dia’’


‘’ ade pesanan untuk kau ni ‘’


‘’ape??’’


‘’ cik jannah nak jumpa kau di bilik guru lepas rehat kang ‘’

‘’ buat ape?? ‘’ Tanya leyssa pada fatihi ketua kelas 4 cemerlang.

‘’ mana la aku tau. Dia Cuma suh aku sampaikan pesanan kat kau. Jangan lupe??’’ selepas menyampaikan pesanan itu fatihi berlalu meninggalkan leyssa yang masih memikirkan tujuan cik jannah memanggilnya..


Kertas kerja aku dah antar… Minggu ni baru sekali aku lewat… ape lagi yang aku buat ni? Fikir aleyssa sambil mengetuk2 kepala nya. Dia takut kalau-kalau dia ade membuat kesilapan tanpa di sedari. Sikapnya yang suka berangan memanm memungkinkan dia melakukan kesilapan tanpa di sedari.. fikirnya mungkin ada di kalangan guru-guru yang melaporkan kepada beliau tentang tabiat buruknya yang suke mengelamun itu.


‘’Leyss. Dah jumpe cik jannah?’’

Angguk sekali..


‘’Dia marah kau lagi’’


Geleng tiga kali..


‘’dia tolak mata demerit kau?’’


Geleng lagi..

‘’Aleyssa Dania!! Cube la jawab kalau aku tanye?’’ jerit farah geram dengan tindakan sahabat baiknya itu.


‘’ dia nak aku terima jawatan perlantikan untuk pengawas baru bagi sesi 2003 seterusnya merangkap kepada penolong ketua pengawas ‘’


‘’Serius’’


Angguk..


‘’ kau terima?’


‘’ aku tak tau. Kau bukan x kenal aku farah’’


‘’ aku tau, tp aku juga tau pilihan guru itu tepat.dan beliau mungkin ada sebab untuk memilih kau sebagai calon untuk jawatan tu. Kau terima je ye?’’ nasihat farah sambil menggosok-gosok bahu temannya sebagai tanda sokongan darinya.


Dalam mereka tidak sedar ada manusia yang mendengar perbualan itu menerima berita tersebut dengan hati yang membara.



Malam itu puas aleyssa memikirkan ape motif sebenar perlantikan dia sebagai ahli jawatan kuasa kedua tertinggi di sekolah. Sedangkan pada hematnya masih ramai pelajar lain yang layak untuk memegang jawatan tersebut. Puas dia mengiring kekiri ke kanan.. namun hanya keluhan yang terbit dari bibirnya, puas dia bangun duduk berjalan mundar mandir di dalam biliknya namun masih tiada jawapan yang dapat di kaitkan dengan persoalannya tadi. Aleyssa pasrah lalu berbaring meletak tangan nya di atas dahi dan kemudian entah bila waktunya dia terlelap sendiri.

4 comments:

zarith natasha said...

awt dia dilantik pgang jawatan tu eh?
hmmm... cm de yg x kna...
apa eh?
cpt2 smbung.. suspen ni...
lieza... gud job buddy..
cngrates...

Princess said...

tol tuh..apasl dye yg kne lntik??

tpi best gak..bole la dekt ngan ketua pngawas yg cute tuh..hakhakhak..

suke citer ni..cpt smbng tau..

~OkiE~ said...

so far so gud..sa suka cerita ni lieza.suka dengan Lee.hehe..gud luck!

nailofargurlz said...

apsal dia kna lantik jadi pengawas..